Monday, November 5, 2012

فيلكس والحاج هاجيتش



خبطتين في الراس توجع..
الاولى كانت من المغامر النمساوي فيلكس بومجارتنر  صاحب القفزة المعجزة من على حافة الغلاف الجوي للأرض على ارتفاع 39 كيلومتر.
فيلكس حلم انه يكسر الارقام القياسية ويسجل اسمه في التاريخ بالقفزة دي واستمر هو والفريق بتاعه 5 سنين يعدو العدة ويحسبوا حساباتهم بمنتهى الدقة لنجاح القفزة  المعجزة الاولى في تاريخ البشرية، والمغامر القوي الجرئ فيلكس تمكن فعلا من تنفيذ القفزة واستطاع انه يكسر حاجز الصوت في السقوط الحر في طبقة الاستروسفير لكنه للاسف لم يتمكن من كسر الرقم القياسي الخاص بالسقوط الحر لأكثر من 4 دقايق، ونتيجة للحسابات المتناهية الدقة هبط المغامر النمساوي في صحراء نيوميكسيكو بسلام بعد ان ابهر العالم.

بعد فترة قصيرة اكتشفنا مغامرة تانية قام بها المغامر البوسني "الحاج" بانوفيتشي هاجيتش، هو كمان كان عنده حلم ف انه  يحج الى بيت الله الحرام سيرا على الاقدام وفعلا اعد العدة لرحلته وفضل ماشي على رجليه مسافة 5500 كيلومتر عبر من خلالها البوسنة والهرسك وصربيا وبلغاريا وتركيا وسوريا والاردن والسعودية، واعتقل مرتين في سوريا مرة من الجيش الحر ومرة من جيش السفاح بشار الاسد، وبعد ما وصل حدود السعودية رفضوا دخوله بحجة انه مش معاه تصريح زيارة واضطر يرجع الاردن تاني عشان يجيب تصريح زيارة من السفارة السعودية، واخيرا وبعد المشقة والمغامرة الخطرة استطاع انه يحقق حلمه ف انه يحج بيت الله الحرام سيرا على الاقدام ويصبح لقبه "الحاج" هاجيتش.

اما المغامر العربي الهمام المقدام.. اللي لو وقف في بلكونه على ارتفاع 20 متر بطنه هتكركب ويصاب بالدوار ويمسك في سور البلكونه، واللي اقصى مسافة يقطعها سيرا على الاقدام هي شارع جامعة الدول العربية رايح جاي عشان يتفرج ع البنات ويا حبذا لو عرف يظبطله بنت، او لو غني يروح دبي عشان يتفسح ويرفه عن نفسه (على اساس انه مطحون في الشغل ونفسه يرتاح شوية).. المغامر الهمام ده وبعد الخبطتين اللي اخدهم ورا بعض عمل بطولة جديدة بقيادته حملات على الفيس بوك والمنتديات لتشويه وتحقير الانجاز اللي علمه فيلكس بومجارتنر ومحاولة دغدغة العواطف الدينية للمسلمين بتذكيرهم بالهدف السامي لرحلة هاجيتش وانه هو البطل الفعلي والمغامر الحقيقي مش فيلكس، ومهاجمة الاعلام العالمي "المضلل"  اللي نشر قصة فيلكس في كل المحطات ومتكلمش عن قصة هاجيتش، من غير ما يفتكروا ان مغامرة فيلكس كان غرضها ان العالم كله يعرفه وان كان ليه شركة راعية هي اللي بتسوق لقفزته عشان يجيب فلوس ينفذ بيها ويجيب الادوات اللي استعملها وان المظلة اللي هبط بيها فيلكس كان عليها اصلا اعلانات، اما الحاج هاجيتش مكانش عايز دعاية ولا اعلام واعتقد انه لولا انه اضطر يرجع الاردن عشان ياخد تصريح دخول للسعودية مكانش حد سمع عنه ولا عرف عنه حاجة.
 والحقيقة ان الحملات دي مش وراها الوازع الديني زي ماهو ظاهر انما وراها حقد اعمى نتيجة ان فيلكس وهاجيتش بمغامراتهم وطموحاتهم خلونا نشوف نفسنا على حقيقتها وان احنا عديمي الروح والخيال والحلم.. عرفتنا ان احنا مش مميزين ولا عندنا حلم حتى اننا نكون مميزين، واللي عنده حلم بيكون حلمه انه يلاقي مصباح علاء الدين او خاتم سليمان عشان يحققله كل احلامه من غير ما يتعب ولا يبذل قطرة عرق واحدة في سبيل حلمه.

فيلكس بومجارتنر و"الحاج"  بانوفيتشي هاجيتش مغامران عظيمان، كل واحد فيهم كان عنده حلم سعى وصبر وخطط وخاطر عشان يحققه، وهما الاتنين نجحو في تحقيقي حلمهم ومن الانصاف اعتبارهم مثال للمثابرة والاصرار على الحلم.
والمغامر العربي الفيسبوكي ياريت يبص لنفسه شوية ويشوف انه اصلا مش عايش لانه معندوش اي حلم ولو عنده حلم مش بيحاول يحققه.. يا ريت نبص لنفسنا ونحاول نصلحها ونسيب الناس في حالها ونعطي كل ذي حق حقه.

تحية تقدير لفيلكس بومجارتنر والحاج بانوفيتشي هاجيتش.

أحمد عويضه

No comments:

Post a Comment